MEK-INF 4210/3210

Modellering av strømning, varmetransport og deformasjon

English version

Offisiell emnebeskrivelse
Offisiel emneside H04 (med tid og sted)
NB: bruk bare offisielle emnesider merket 3210, ikke 4210 (de er ikke alltid oppdatert)
Start: tirsdag 24. august kl 9:15 i rom V414A (4. etg.) i Fysikkbygningen.
Løpende info om undervisningen
All undervisning skjer onsdager 9-12 (ingen undervisning tirsdager).

Hva slags kurs er dette?

Dette kurset gir en oversikt over matematiske modeller (i form av partielle differensiallikninger) for væskestrømning, varmetransport og elastisk/plastisk deformasjon. Slike modeller er svært utbredt i industri og naturvitenskap, og mange kandidater får jobb eller har master/phd-oppgave hvor de kjører programmer bygd på denne typen modeller. Kursets hovedmål er å gi grunnlaget for å forstå hva slik programvare egentlig løser av likninger og hvordan man må formulere problemet for at det skal kunne håndteres ved hjelp av programvare.

Modellene i kurset bygger på en kontinuumsbeskrivelse av naturen. Dette er et veletablert fagområde, men den operative anvendelsen av modellene gjennom moderne programvare er svakt dekket i eksisterende universitetskurs. Kurset er derfor på mange måter en moderne utgave av et tema som faglig sett har vært forelest lenge i fysiske og teknologiske studier verden over.

Når vi bruker matematikk i kurset, tilpasser vi oss data-alderen og antar at likningene i modellene skal løses på datamaskin. Dette gir en noen annen problemløsningsteknikk og matematisk formulering enn om vi er begrenset av å løse problemene med papir og blyant. Dessverre er lite av denne teknikken dokumentert i bøker; foreløpig er det snakk om "folklore" man plukker opp i forskningsmiljøer, i industrien og fra artikler.

De som er interessert i å følge/ta kurset bes om å sende en epost til Hans Petter Langtangen (hpl@simula.no).

Hvorfor bør jeg ta dette kurset?

Hva trenger jeg av forhåndskunnskaper?

Først og fremst er det viktig å kunne kalkulus, lineær algebra, skalar- og vektorfelter og ha brukt dette i en del kurs. Begrepet spenning (og spenningstensor) står sentralt i kurset og og trenger normalt noe modningstid, så det er en fordel om du har møtt spenningsbegrepet tidligere, f.eks. gjennom MEK 2200/4200 (gamle ME 115).

Er kurset helt nytt?

Nei, det er en videreføring av ME 211 Kontinuumsmekanikk, men meningen er å tilpasse kurset til en bredere studentgruppe enn tidligere.

Målet er å lage et allmenn-dannende kurs i matematisk modellering på master/phd-nivå som er relevant for alle studenter innen matematisk-orienterte realfag.

Gir kurset lette studiepoeng?

Nei! Erfaringsmessing må det jobbes med denne typen kurs, men med tilstrekkelig innsats ser man lyset og at kurset er relativt kompakt og oversiktlig. Som mange andre mekanikk og fysikk kurs er det vanskelig i starten og lett på slutten. Mange studenter med svak bakgrunn for kurset har med jobbing gjort det meget bra til eksamen.

Hvordan er undervisningen lagt opp?

Kurset består av to deler:
  1. Del 1: Tilpasning og forenkling av generelle modeller for væskestrømning, varmestransport og elastisk deformasjon i konkrete industrielle og naturfaglige anvendelser. Her er det sentralt å redusere antall dimensjoner, utnytte symmetrier, fjerne neglisjerbare fysiske effekter osv. Den resulterende matematiske modellen skal formuleres slik at den er tilpasset løsning på datamaskin. Dette betyr at vi ser på konkrete eksempler og oppgaver som omhandler strømning, varmetransport og/eller deformasjon. Vi tar utgangspunkt i generelle grunnleggende likninger (modeller) for fenomenet som studeres og innfører ulike typer forenklinger (dimensjonsreduksjon, symmetrier, neglisjerer effekter osv.) for å utlede enklere likninger. I noen tilfeller vil de resulterende likningene være enkle nok for å løses analytisk ved integrasjon, men ofte må også de forenklede modellene løses numerisk. I begge tilfeller legger vi stor vekt på å formulere det matematiske problemet på en komplett måte, dvs. som et system av differensiallikninger koblet med tilstrekkelig antall initial- og rand-betingelser. Vi går ikke inn på detaljer i numeriske løsningsmetoder i kurset. INF5620 (IN-NMFPD I), som går på våren, er viet dette temaet.

  2. Del 2: Et generelt rammeverk for å bygge matematiske modeller for (koblet) væskestrømning, varmetransport og elasto-plastisk deformasjon. Her foreleses sammenhengen mellom ulike strømningsmodeller, varmetransportmodeller og deformasjonsmodeller, og hvordan disse hører inn i et felles rammeverk bygd på massebevering, Newton's 2. lov, termodynamikkens 1. lov og en serie material-spesifikke konstitutive lover. Fokus er på oversikt og forståelse av hvordan man bygger denne typen matematiske modeller.

Hvem underviser?

Langtangen og Sundnes arbeider nå ved Simula Research Laboratory i avdelingen for Scientific Computing. Langtangen er også tilknyttet Physics of Geological Processes (PGP), et senter for fremragende forskning ved UiO. Undervisningen foregår i PGPs lokaler.