I denne oppgaven ser vi på bufferhåndteringen i en valgt eksempelapplikasjon, det vil si et datahåndteringssystem for det elektroniske klasserommet. For å finne en bufferhåndteringsmekanisme som er egnet for denne applikasjonen, har vi sett på de krav en slik applikasjon stiller til en bufferhåndteringsmekanisme. I multimediaapplikasjoner med tidsavhengige, kontinuerlige dataelementer, trenger vi stor båndbredde og god gjennomstrømming av data mellom disken og bufferet, samt en kontinuerlig, jevn responstid under en viss øvre terskel.
Resultatene vi har kommet frem til i denne oppgaven, viser at en bufferhåndteringsmekanisme for multimediaapplikasjoner med kontinuerlige dataelementer, kan utnytte forhåndskunnskap om dataenes aksessmønster ved å forhåndshente data fra disken til bufferet. Videre kan antall diskaksesser reduseres ved at vi benytter en presentasjonsrelevant sideutbytting. Vi har funnet en bufferhåndteringsmekanisme, ``least/most relevant for presentation'', som tilfredsstiller de kravene vår valgte eksempelapplikasjon stiller. Denne bufferhåndteringsmekanismen har vi implementert og testet i et simuleringsprogram. Simuleringsresultatene viser at vår valgte bufferhåndteringsmekanisme kan støtte presentasjon av kontinuerlige datastrømmer. Videre får vi færre sideutbyttinger sammenlignet med tradisjonelle sideutbyttingsalgoritmer som ``least recently used'' og ``random''. Den valgte bufferhåndteringsmekanisme kan derfor gi en stor ytelsesforbedring sammenlignet med tradisjonelle bufferhåndteringsmekanismer for multimediaapplikasjoner a la vårt datahåndteringssystem for det elektroniske klasserommet.