SAMMENDRAG

Multimediaapplikasjoner med for eksempel video og audio har store, komplekse, kontinuerlige og tidsavhengige dataelementer som skiller seg en del fra dataelementene i for eksempel tradisjonelle databasesystemer. Håndteringen av disse dataene stiller derfor spesielle krav til systemkomponentene, og for at brukeren skal kunne tilbys en bestemt tjenestekvalitet, må alle hardware- og software-komponenter støtte de samme kravene. Bufferhåndteringen som er en delkomponent av et datahåndteringssystem, det vil si en software-komponent som er ansvarlig for lagring, henting, sending og endring av data, er et viktig punkt i lenken av funksjonelle enheter i et multimediasystem. De tradisjonelle bufferhåndteringsmekanismene kan ofte ikke støtte multimediaapplikasjoners krav tilfredsstillende, og det oppstår et behov for nye mekanismer for håndtering av bufferet.

I denne oppgaven ser vi på bufferhåndteringen i en valgt eksempelapplikasjon, det vil si et datahåndteringssystem for det elektroniske klasserommet. For å finne en bufferhåndteringsmekanisme som er egnet for denne applikasjonen, har vi sett på de krav en slik applikasjon stiller til en bufferhåndteringsmekanisme. I multimediaapplikasjoner med tidsavhengige, kontinuerlige dataelementer, trenger vi stor båndbredde og god gjennomstrømming av data mellom disken og bufferet, samt en kontinuerlig, jevn responstid under en viss øvre terskel.

Resultatene vi har kommet frem til i denne oppgaven, viser at en bufferhåndteringsmekanisme for multimediaapplikasjoner med kontinuerlige dataelementer, kan utnytte forhåndskunnskap om dataenes aksessmønster ved å forhåndshente data fra disken til bufferet. Videre kan antall diskaksesser reduseres ved at vi benytter en presentasjonsrelevant sideutbytting. Vi har funnet en bufferhåndteringsmekanisme, ``least/most relevant for presentation'', som tilfredsstiller de kravene vår valgte eksempelapplikasjon stiller. Denne bufferhåndteringsmekanismen har vi implementert og testet i et simuleringsprogram. Simuleringsresultatene viser at vår valgte bufferhåndteringsmekanisme kan støtte presentasjon av kontinuerlige datastrømmer. Videre får vi færre sideutbyttinger sammenlignet med tradisjonelle sideutbyttingsalgoritmer som ``least recently used'' og ``random''. Den valgte bufferhåndteringsmekanisme kan derfor gi en stor ytelsesforbedring sammenlignet med tradisjonelle bufferhåndteringsmekanismer for multimediaapplikasjoner a la vårt datahåndteringssystem for det elektroniske klasserommet.